Pobos veciños de Alberguería e outros.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapa de 1941

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapa de 1941

Neste dibuxo, sacado do Google Earth, están situados os pobos veciños de Alberguería así como algúns lugares a destacar no entorno. Pulsando por riba dos nomes tendes datos de cada texto que aparece no dibuxo. O mapa ten unha orientación de abaixo arriba, norte a sur. Nel vese perfectamente o canón do Xares co chamado "Estreito de Alberguería". Nas esquinas, pulsando, tendes o mapa de 1941 e outros.

Vovel a la página "O encoro do Umia" Saír.  

Vovel a la página "O encoro do Umia" Saír.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alberguería

Antes do ano 1958 Alberguería estaba, como parroquia, situada así no mapa de A veiga.

Actualmente as cousas están así, xa que os terrenos de alberguería pasaron a Prada.

---------------------------------------------------

Está situada no mapa entre Oleiros e a isla de Preboubo. Ver unha vista dende o alto.

Na fotografía a vista do encoro de Prada,  dende unha altura de 600 metros onde pode verse a Isla Preboubo e intuir onde estaba Alberguería. (Programa SIGPAC).

Aquí fixen unha simulación, como si fora "unha ollada nas augas profundas" e puxen onde estaría o pobo de Alberguería no ano 1958.

Entre a Isla de Preboubo e a orilla hai 817 metros. Neses 817 m e a unha profundidade de 30 metros está actualmente o pobo de Alberguería.

Nesta fotografía de 1945 vese a Isla de Preboubo e o pobo o fondo, coa súa iglesia (orientada o oeste como debe ser) no medio.  A verdade:  ¡era un pobo ben bonitiño!.

Curiosidade do Catastro do Marqués de ensenada:

"El Lugar dela Albergueria tiene de Lebante a Poniente algo mas que un quarto de legua de Norte a Medio dia menos que un quarto de legua y de Circunferencia una legua escasa necesita para rrodearlo quatro oras, linda al Lebante con termino del lugar de Meda, al Poniente conel de Fornelos, al Norte conel rreferido de Prada yal Medio dia conel de Vilaboa su figura la del margen=

 

Contorno que aparece no Catastro, o primeiro é de Alberguería e o segundo de Olleros, o que hoxe chammos Oleiros. 

 

 

 

El lugar de Olleros tiene de Lebante a Poniente la tercera parte de un quarto de legua y de Norte a Medio dia otro tanto y de circunferencia algo menos de media legua, para rrodearlo necesita dos oras linda por el Lebante y el Medio dia con termino de el lugar de Meda por el Norte con el lugar de Prada, y por el Poniente con el rreferido dela Albergueria su figura la del margen= "

 

Esto era o que contaba Madoz de Alberguería:

 

ABERGARÍA (Sta. Maria de la): felig. en la prov. de Orense (14 leguas), dióc. de Astorga (15), part. jud. de Valdeorras (2) y ayunt. de Vega del Bollo:SIT. en la margen izq. del río Járes en un llano rodeado de sierra y ventilado por E. y O; las enfermedades más comunes son inflamaciones, si bien el CLIMA es sano y muchos de sus naturales cuentan 90 años o más de vida: 140 CASAS ant. de granito, elevadas á unas 10 varas y todas de mediana distribución forman, puede decirse, una sola calle: 4 CASAS separadas, al N. constituyen el barrio de Olleros. Hay escuela para niños y niñas en la que llegan a reunirse hasta 135 en algunas temporadas: el maestro está dotado de 600 rs. que anualmente le pagan los vec. La igl. parr. (Nra. Sra. de la Asunción) tiene por anejo la de Corregido (V.): es de mediana arquitectura y bastante capaz, pero escasa de alhajas y ornamentos; perteneció á los templarios y pasó a la encomienda de S. Juan de Jerusalén, por cuya sacra asamblea se presenta el curato. El cementerio está sit. en el átrio de la misma igl. Hay una ermita ó capilla (la Sta. Cruz), y junto a ella una de las dos fuentes de que se abastece el vecindario. El TERM. confina al N. con el de San Andrés de Prada, al E. con el de Sta. María de Meda, por S. con el de San Mamed de Castromarigo, y á O. con los de S. Martin y Sta María del Bollo; le baña el arroyo Meda que baja, al N. á unirse al Jarés que, como se ha indicado, pasa por junto á la pobl. Este r. da impulso á varios molinos harineros y fertiliza parte del TERRENO que, dividido en 600 heminas de monte, 340 de prados, 200 de regadío, y 884 de secano destinadas al cultivo de cereales, y 50 de viñedo, es en general de buena calidad. Los CAMINOS son vecinales mal cuidados; los hay de rueda y de herradura, y el que va á Sta. María del Bollo cruza el r. Jares por un puente de madera: el CORREO se recibe en su cartería dependiente de la adm. de la cap. del part. PROD. centeno, patatas, castañas (de que tienen hasta 4000 pies), trigo y cebada, mucha y buena yerba verde y seca, poco y mal vino, y alguna miel y cera: cría ganado vacuno, cerdoso, caballar y lanar: hay alguna caza y abundante pesca de ricas truchas: varios telares de lienzo y el hilado de lino del país es la IND. que se agrega á la agrícola y pecuaria que ocupa á la POBL. 180 vec. y 720 alm; CONTR. con su ayunt. (V.).

 Ata quí o texto anterior completo o que se entra no diccionario con ABERGARIA e tamén ALBERGARIA, este último remitindo o primeiro.

Non cambiei nin unha coma, as abreviaturas son as orixinais e a maioría enténdese perfectamente. As abreviaturas penso que non fai falta explicalas xa que son obvias.

Ten algún erro como por exemplo que o pobo esté na marxen esquerda, cando sabemos que está a dereita do río Xares, pero esto é un despiste.

Sabemos que unha legua eran 5,5 kms polo tanto Ourense estaba a 77 kms. Astorga a 82,5 km.  e Valdeorras a 11 km.

Sin lugar a dúbidas, Alberguería era o pobo máis importante do Concello actual de A Veiga. O mellor situado, o das mellores cosechas, o máis abrigado e o máis dotado de medios. Lembrar que foi o primeiro pobo da zona en ter luz eléctrica, xa no ano 1949.

Un pobo así non se merecía o destino que tuvo, máximo cando as cousas poderían facerse doutro xeito sin afectar a Alberguería, era cuestión de cartos...e eran tempos...

 

 

 

 

Volver o dibuxo

Vovel a la página "O encoro do Umia" Saír.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A CANTEIRA

Neste dibuxo vese perfectamente a canteira, situada en terreos de Alberguería e que tanto afea a paisaxe. A estrada que sube por A Xegua e que vai o Bolo está impresentable, sin dúbida os pasos dos camións cargados de pedra fundiron a calzada. Xa vai sendo hora que os responsables arranxen estos desperfectos

Fotografía da canteira dende Oleiros. Parte dunha fotografía de Isaac Solano.

Fotografía da canteira dende As Azureiras. Parte dunha fotografía de Juan Carlos Álvarez.

Dende onde se mire é un pegote na paisaxe.

Fotografía de Secundino Lorenzo dende o camiño a Meda.

Fotografía de Secundino Lorenzo. Outra vista da canteira dende o que eu chamo o "Can de Alberguería"

 

Unha vista da canteira dende o alto da estrada que leva o Barco, por Santiagoso. Dende onde se mire vese a canteira afeando a paisaxe.

Foto Secundino Lorenzo

 

Volver o dibuxo

Vovel a la página "O encoro do Umia" Saír.